MG Midget

MG Midget (1961-1980)

MG Midget MKI (1961-1964)
Den første ”moderne” Midget var hovedsageligt en lidt dyrere badge-engineering version af Austin-Healey Sprite MKII og bibeholdte den stive bagaksel med kvart-eliptiske bladfjedre og to langsgående svingarme. Motoren var en 948 ccm A-serie med to SU-karburatorer og producerende 46 HK. Tophastigheden var 87,9 mph (141,5 km/h) og accelerationen 0-60 mph (97 km/t) var 18,3 sekunder. Bilen havde tromlebremser på alle fire hjul. Hardtop, varmeapparat, radio og bagagebærer var tilgængelige som fabriksmonteret ekstraudstyr. Bilen kostede £ 689 inkl. skatter på det engelske hjemmemarked.

I oktober 1962 motoren blev øget til 1098 ccm og 56 HK, og skivebremser erstattede tromlebremserne foran. Eger-hjul blev tilgængelige. Dørene havde ingen ydre håndtag eller låse, og sideruderne var løse perspex plasticruder.

MG Midget MKII (1964-1966)
Udvendigt var de vigtigste ændringer at dørene nu fik håndtag og nøglelås samt rudehejs og quartlight-trækruder. De bageste fjedre blev erstattet af mere konventionelle semi-elliptiske typer, der gav en bedre kørekomfort. Motorblokken blev styrket og større hovedlejer blev monteret, så ydelsen steg til 59 HK.

MG Midget MKIII (1966-1974)
Motoren voksede nu til 1275 ccm. Det var en neddroslet udgave af Cooper “S”-motor, som ydede 65 HK. Topstykke og ventiler undergik ændringer. Selve karosseriet ændredes kun lidt med en forsænket sort kølergrill. ‘Rostyle’ hjul var standard, men eger-hjul forblev en option. US-modellerne  fik et en polstret instrumentbræt og en ratstamme som krøllede sammen i tilfælde af kollosion. De firkantede bageste hjulkasser blev afrundet i januar 1972. Samme år fik Midget et Triumph styretøj monteret, hvilket gav en lavere gearing end tidligere Midgets. En anden lyddæmper blev også tilføjet i 1972. Generator blev monteret i stedet for dynamo fra 1973 og fremefter.

MG Midget 1500 (1974-1980)
MG Midget fik nu sorte plastic kofangere i stedet for kromkofangere – de såkaldte rubber-bumpers. A-serie motoren blev droppet og erstattet af Triumph Spitfires 1493 ccm motor. Dertil kom en modificeret Morris Marina gearkasse synkroniseret på alle fire gear. De runde bageste hjulkasser var nu firkantede igen for at øge karosseriets styrke.
Sidste Midget blev produceret 7. december 1979. Dog blev et begrænset antal biler produceret i 1980, hvorefter produktionen endegyldigt stoppede.

Produktionstal:
MG Midget MKI (1961-1964) med 948 ccm motor: 36.530 stk.
MG Midget MKI (1961-1964) med 1098 ccm motor:: 20.816 stk.
MG Midget MKII (1964-1966) med 1098 ccm motor:: 56.506 stk.
MG Midget MKIII (1969-1974) med 1275 ccm motor:: 77.831 stk.
MG Midget 1500 (1974-1980) med 1493 ccm motor: 72.289 stk.

I alt produceret 263.972 stk.

Midget forfra

Midget fra siden

 MG Midget 1966

Lenham GT og Ashley GT

Midget/Sprite var “offer” for mange ombygninger og modifikationer, som i dag er sjældne og eftertragtede. Nogle bygges stadig på bestilling, f.eks. Ashley GT, som har sin egen hjemmeside: www.ashleygt.co.uk .

Ashley_GT_1964

Ashley GT 1964 repl.

Lenham_GT_John_Britten

Lenham GT repl.

www.lenhamspridgetregister.com