MG ZR/ZS/ZT

MG ZR – ZS – ZT (2002-2005)

MG ZR (2002-2005)
MG ZR er en MG brandet udgave af Rover 25 hatchback (tidligere Rover 200). Blev produceret af MG Rover på Longbridge-fabrikken i Birmingham. I forhold til Rover 25 bød MG ZR på en række stylingsmæssige ændringer og forbedret ydeevne bl.a. pga. en opstrammet undervogn.

MG ZR var en af Storbritanniens mest populære sport hatchbacks i hele sin produktionstid Titusinder af MG ZR blev solgt i Storbritannien, hvor modellen var særdeles populær hos de unge købere.

Motormæssigt kunne man vælge mellem K-serie l4 motoren på hhv. 1,4 L, 1,8 L og 1,8 L med variabel ventilstyring (VVC) og en 2,0 L L-serie l4 dieselmotor. Topmodellen ZR 160 med 1,8 L K-serie VVC motor producerede 157 HK og havde en 0-60 mph tid på 7,4 sekunder og en tophastighed på 131 mph (211 km/h).

Produktionen stoppede med MG Rovers konkurs i 2005.

Produktionstal:
MG ZR (2002-2005) alle motorvarianter: 82.088 stk.

2002-mg-zr_lille

MG ZR 2002 (www.mgownersclub.co.uk)

MG ZS (2002-2005)
MG ZS var hovedsageligt en forhjulstrukken badge manipuleret Rover 45 (som blev lanceret i 1999). Rover 45 var en facelifted udgave af Rover 400, der blev lanceret i hatchback form i 1995 og som saloon i 1996. Rover 400 havde meget til fælles med Honda Civic 1995-1999. På det tidspunkt arbejdede Honda og Rover i partnerskab med at designe og udvikle biler til de japanske og europæiske markeder.

MG ZS blev hurtigt skabt ud fra Rover 45 efter at BMW solgte MG-Rover i 2000. Udviklingen af modellen blev stærkt fremskyndet af, at Rover allerede havde skabt 400-serie prototyper af bilen med V6-motorer og sportslig affjedring. Faktisk udviklede MG-Rover MG udgaver af alle tre Rover biler til salg på det tidspunkt. Rover 25 blev MG ZR, Rover 45 til MG ZS og Rover 75 til MG ZT.

MG ZS fortsatte i produktion indtil lukningen af MG Rover i 2005. På det tidspunkt havde man planer om en afløser, men dette blev aldrig til noget pga. MG Rovers konkurs.

MG ZS adskilte sig fra Rover 45 ved at være det sportslige alternativ og havde bredere hjulkasser og et revideret interiør.

MG ZS kunne fås med 1,4 L; 1,6 L og 1,8 L K-serie l4 motorer, som ydede mellem 103 og 115 HK. Dertil kom en 2,5 L V6 motor på 175 HK, hvilket gav bilen en topfart på 224 km/h og en 0-60 mph tid på 7,3 sek. Endelig fandtes en dieselmotor på 2,0 L med 111 HK og en topfart på 193 km/h.

Produktionstal:
MG ZS (2002-2005) alle motorvarianter: 27.540 stk.

2005-mg-zs

MG ZS 2005 (www.mgownersclub.co.uk)

MG ZT og MG ZT-T (2002-2005)
MG ZT (2002-2005) er en forhjulstrukken sportslig version af Rover 75 produceret af MG-Rover på Longbridge-fabrikken i Birmingham fra 2002 til 2005. En estate version MG ZT-T fandtes også.

I 2001, tre år efter lanceringen af Rover 75 og mindre end et år efter BMW’s frasalg af MG-Rover, blev MG ZT og MG ZT-T lanceret. Modellen var således den eneste MG designet under BMW’s ejerskab. Karrosseri og chassis var næsten identisk med Rover 75, men med en anden kølergrill, sporty styling, stivere affjedring og modificerede motorer var bilen mere aggressiv i sin fremtoning end Rovers stilige model 75.

Modellen fandtes med følgende motorvarianter: 2,0 L diesel; 1,8 L – 1,8 L turbo – 2,5 L V6 og 4,6 L V8 benzinmotorer.

Top-modellen ZT 260 brugte en 4,6 liters V8 motor fra Ford Mustang. Modellen blev konverteret fra forhjulstræk til baghjulstræk. Bortset fra badges var den eneste visuelle forskel mellem ZT 260 og andre ZT modeller udstødningen. Motoren ydede 260 HK og gav bilen en topfart på 249 km/h. 0-60 km/h kunne klares på 6,2 sek.

I 2004 fik modellen et mindre facelift i lighed med ZR og ZS.

Produktionstal:
MG ZT og MG ZT-T (2002-2005) alle motorvarianter: 27.149 stk.

2003-mg-zt-t-260-v8

MG ZT og MGZT260 stc. med V8 motor (www.mgownersclub.co.uk)

ZR-ZS-ZT har deres eget register under MG Car Club i UK.

ZR-ZS-ZT