MGA

A-typer 1955-1962

Da MGA blev præsenteret i 1955, var der uden tvivl mange MG fans der blev noget forbavset, idet de i mange år havde vænnet sig til det førkrigs-design MG-fabrikkerne havde bibehold i de 10 år der var gået efter afslutningen på anden verdenskrig.

De smukke former var sammen med en helt ny B-motor (som erstatning for den hidtidige XPAG-motor) med til at give MG et meget moderne image. B-motoren havde med succes haft sin debut i saloon modellen Magnette. MGA var designet af Syd Enever.

MGA havde faktisk ligget klar på tegnebrættet i flere år, men ledelsen hos MG havde på grund af samarbejdet med Austin med produktionen af Healey 100, valgt at lave TF modellen som efterfølgeren af TD-modellen.

MGA2

I tiden op til lanceringen af MGA havde fabrikken valgt at køre med 3 MGAer med aluminiums-chassis på Le Mans. Heldigvis for introduktionen af den ny model til offentligheden blev det en succes for MG, idet de endte på en 5. og 6. plads i deres klasse. (Den 3. vogn udgik)

MG fortsatte med at producere A typen i stort set uændret form, frem til 1958, hvor en ny version med høj ydeevne blev tilføjet programmet. Twin-Cam var en model der var mere til race end normalt dagligdags – forskellen lå i motorrummet og ikke i designet.(Eneste synlige forskel var andre pladehjul og Twin-Cam mærkerne).

MGA bagfra

Den ny motor var med stadig 4 cylindre (og stadig på basis af B-motoren) og ydede hele 110 hk og kunne komme op på en tophastighed på 115 mph. Accelerationen blev forbedret væsentligt og kunne nu køre lige om med de 6 cyl. konkurrenter. De hidtidige tromlebremser,der var blevet lavet til T-typerne, var nu ikke længere tilstrækkelige, hvorfor man monterede skivebremser på alle 4 hjul. Dette var bestemt ikke noget man så på mange biler i 1958.

MGA_coupe

I forbindelsen med udviklingen af Twin-Cam motoren, præsenterede man en afløser til den hidtidige 1500 ccm motor – 1600 ccm(1588 ccm). 1600 modellen fik skivebremser på de forreste hjul, imens man bibehold tromlebremserne på baghjulene, for at holde prisen nede.

I 1959 producerede Abingdon kun sportsvogne, idet Magnetten (saloon-model) var gledet ud af programmet. MGA solgte stadig i et stort antal og fabrikken producerede stadig den 6-cylindrede Austin Healey 3000 – tidligere model 100. Derudover var man godt i gang med at producere en ny mindre sportsvogn: Austin Healey Sprite (også kaldet frøøje). Fremtiden så lovende ud.

Det eneste problem var Twin Cam modellen. Selvom modellen viste flotte resultater i diverse løb, så krævede den komplicerede motor meget vedligeholdelse og justering, og det varede ikke længe før modellen fik et dårligt omdømme i befolkningen. Man besluttede derfor i starten af 1960erne, at stoppe produktionen og for at bruge restvognene på fabrikken, så lavede man et begrænset antal MGA 1600 DeLuxe. En Twin-Cam model men med en 1600 motor i. (reelt set en 1600 model med skivebremser på alle fire hjul)

I 1961 kom MG 1600 MKII. Modellen have en 1622 ccm version B-motor, samt andre mindre ændringer. Disse var bl.a. en ny frontgrill og horisontale baglygter. Motoren ydede 92 hk, hvilket var 25 hk. mere end den første MGA. Tophastigheden var 100 mph, så forskellen fra Twin Cam var ikke så stor, udover en meget mere driftmæssig motor.

Selv med en ny model (MGA 1600 MKII) så faldt salgstallene, idet markedet stillede større krav til komfort og konkurrenterne (specielt Triumph) opfyldte dette. MGA var nu også en vogn der var udviklet små 10 år tidligere, og det var tid til et modelskifte.

I 1962 besluttede man derfor – efter mere end 100.000 solgte eksemplarer – at stoppe produktionen for at give plads til MG B. En model der skulle vise sig, at blive endnu mere populær en MGA. Men MGA havde mere end tydeligt vist sin berettigelse, og den er den dag i dag stadig utrolig populær og blevet en ægte klassiker.

Skulle du ønske yderligere information omkring A-modellerne, så er der meget materiale (bøger og videofilm) der kan lånes som klubmedlem. Se under “klubbens bibliotek”.

Produktionstal
MGA 1500 roadster (1955-1959): 52.478 stk.
MGA 1500 coupé (1956-1959): 6.272 stk.
MGA 1600 roadster (1959-1961): 28.730 stk.
MGA 1600 coupé (1959-1961): 2.771 stk.
MGA 1600 MKII roadster (1961-1962): 8.198 stk.
MGA 1600 coupé (1961-1962): 521 stk.
MGA twincam roadster (1958-1960): 1.788 stk.
MGA twincam coupé (1958-1960): 323 stk.
I alt produceret: 101.081 stk.

MGA1