MGF og TF

MGF og MGTF (1995-2011)

MGF og senere MG TF er en baghjulstrukken centermotor roadster produceret fra 1995 og frem til 2009. MGF var den første helt nye ikke badge engineered bil med MG-logo siden MGB fra 1962. Produktion af MG TF stoppede i 2005, da MG Rover gik i betalingsstandsning. Produktionen blev i 2007 genoptaget af selskabets nye ejer Nanjing Automobile i Kina, og stoppede i 2011.

I 1992 genoptog MG Rover-koncernen produktion af den klassiske MGB som limited edition kaldet RV8. En positiv modtagelse af denne ‘genopståede’ model førte til udviklingen af MGF, som blev lanceret i efteråret 1995 af Rover-koncernen, som nu var ejet af BMW. Motormæssigt var MGF udstyret med en 1,8 L K-Serie 16V motor med 118 HK.  Den kraftigere VVC motor (med variabel ventilstyring) havde 145 hk. MGF havde hydragas affjedring, som også f.eks. MG1100/1300 var udstyret med. Kaleche-mekanismen kom fra Mazda, som benyttede en tilsvarende i deres MX5, hvilket forenklede designprocessen. Det krævede naturligvis nogle modifikationer for at passe til MGF’s karosserifacon.

SP Performance MGF lanceredes i 1997. Stephen Palmer fra SP Performance ændrede på 1,8 K-serie motoren og tilføjede bl.a. en kompressor, hvilket øgede ydelsen fra 143 til 207 HK. 0-60 mph blev reduceret fra 7,0 til 5,5 sekunder og tophastigheden øgedes til 150 mph (240 km/h). Bremserne blev opgraderet og fik ABS. Andre forskelle var et specielt bodykit og en aerodynamisk justérbar frontsplitter.

MGF fik et ansigtsløft i efteråret 1999 med bl.a. et revideret interiør. Samtidig kom en mindre 1,6L version af K-serie motoren som option samt en mere kraftfuld 160 hk variant kaldet Trophy 160, som havde en 0-60 mph tid på 6,9 sekunder. Denne specialmodel blev  kun produceret i en begrænset periode. En automatgear-version blev også introduceret. MGF fortsatte med at sælge godt på trods af BMW’s salg af Rover-koncernen i marts 2000. Land Rover blev solgt til Ford, mens MG og Rover blev solgt til Phoenix konsortium for £ 10. På trods af konkurrence fra Mazda MX-5, BMW Z3 og Audi TT var MGF stadig populær, især på hjemmemarkedet i UK.

I 2002 blev MG TF – opkaldt efter den klassiske MG TF og baseret på MGF platformen – lanceret. Karosseriet var blevet redesignet og hydragas-affjedringen udgik til fordel for konventionelle spiralfjedre. Dertil kom et nydesignet luftindtag og nye knastaksler og ikke mindst blev karosseriets vridningsstabilitet forbedret med 20 % i forhold til MGF. Bilen fik som den første i roadster-klassen 4 stjerner i Euro NCAPs crahstest. På hjemmemarkedet udsolgte MG TF sine udenlandske konkurrenter.

MGF og TF

Bagved en MGF og foran en MGTF

Produktionen blev indstillet med Rovers kollaps i 2005. I 2007 blev produktionen genoptaget i Kina af mærkets nye ejer, Nanjing Automobile Group, der købte MG Rover’s konkursbo. I august 2008, efter at Longbridge-fabrikken nær Birmingham havde været lukket i mere end 3 år, begyndte samling af en let revideret MG TF model til det europæiske marked ud fra kinesisk-byggede knock down kits. Selskabet bag hed nu NAC MG UK Ltd. Den første TF-model produceret af NAC MG UK var TF LE500. Som navnet antyder var dette en limited endition på 500 biler hver individuelt nummereret. LE500 blev efterfulgt af en TF 135-model og en yderligere limited edition TF Anniversary, hvoraf kun 50 blev produceret.

K-serien motoren i MGF har fået ry for toppakning  udfordringer grundet problemer med tolerancer, støbekvalitet samt kølersystemets layout. En række ændringer blev foretaget gennem årene for at forbedre forholdene, men ingen har været helt vellykkede, og da bilen er en centermotor-type, så er det lidt kompliceret at komme til at foretage reparationer herpå. I Danmark findes nogle dygtige værksteder med speciale i MG, som forholdsvis let kan rette op på disse fejl. Derudover er MGF/TF en fornøjelse at køre. Den ligger godt på vejen, og til vinterkørsel fandtes/findes en (indfarvet) hardtop til erstatning for kalechen.

MGF-registret i MGCCDK arbejder tæt sammen med det tilsvarende register i Sverige, hvor der gennem årene er solgt rigtig mange MGF/TF. I menuen til venstre finder du en underside her på sitet, som fortæller mere om MGF/TF. Der er også udarbejdet en brochure, som kan downloades nedenfor.

Produktion:
MGF MKI (1995-1999): Ca. 57.000 stk.
MGF MKII (1999-2001): Ca. 20.500 stk.
MGTF MKI (2002-2005): 39.880 stk.
MGTF MKII (2007-2008): Ukendt

Download folder om MGF/TF her.

For alle med interesse i MG-biler, nye som gamle