Z-Magnetter

MG Magnette ZA og ZB 1955-1958

Navnet Magnette blev allerede brugt til 1930’ernes K- og N-typer, som var racerbiler. 1950’erne og 1960’ernes Magnetter er 4-dørs lukkede biler (saloons).

 ZA-Magnetten blev designet af Gerald Palmer, som også stod bag Jowett Javelin. Bilen skulle være det nye British Motor Corporation’s fælles saloon-model for Wolseley og MG. De to biler, som på overfladen virker tæt forbundne, endte dog med at have meget få karosseridele til fælles (fordøre, motorhjelm og tag). Wolseley 4/44 blev introduceret først (1952) med 1¼ liter motoren, som også kendtes fra MG TD og de første MG TF. Da Magnetten blev introduceret i slutningen af 1953 var den ment som den sportslige version. Således havde den modsat Wolseley bundgear, separate forstole og en nyudviklet 1½ liter motor (B-serien som blev produceret 1954-1980!) og 2 SU karburatorer.

I 1957 tog ZB-modellen over. Motoren var blevet optimeret, så den nu ydede 68 HK. Desuden blev ZB også tilbudt i en varitone model, som adskiller sig fra den almindelige ZB ved at den er tofarvet og at pyntelisterne derfor sidder anderledes end på standardmodellen, der kun har en enkelt chromliste på forskærmen. Herudover er bilen udstyret med en panoramabagrude. Den blev lavet ved, at man tog et almindeligt karosseri, der var seriefremstillet af Pressed Steel Factory for bl.a. MG, kørte til Morris Motors i Cowley hvor der blev skåret et større hul til bagruden og herefter retur til Abingdon hvor bilen blev samlet færdig!

Magnettens drivlinie er identisk med MGA, bortset fra en lavere gearing i bagtøjet. Motoren – type 15 GC-U-H – yder næsten det samme, som når den ligger i en MGA 1500 Mk I.

Magnetten var en dyr bil. I 1958 kostede den i DK 31.925 kr. på gaden. En MGA roadster kostede ”kun” 28.097 kr. For sammenligningens skyld kostede en Austin A95 Westminster med en 6 cyl. 2,6 liter motor 31.120 kr.

Til gengæld fik man så fuld læderstue og træinstrumentbord. Moderne for sin tid var tankdækslet, der er integreret i den udvendige aflåselige klap på venstre bagskærm, og bagagerumsklappen er udstyret med torsionsstænger, så man ikke som på roadsterne, skal have fat i en stang for at holde klappen åben.

Z-Magnetten var første MG med selvbærende karosseri og blev lanceret som en sports-saloon. Ja, ZB-modellen var den hurtigste saloon på sin tid! Det er en meget komfortabel bil, men det sporty er svært at få øje på i dag! Accelerationen rækker fint til moderne trafik, men grundet den lave gearing i bagtøjet, lyder den temmelig anstrengt når den kommer over 90 km/h. Gearkassen er 4-trins med usynkroniseret 1. gear. Overgear findes ikke. Der er teleskopstøddæmpere og tromlebremser på alle hjul.

Bilen blev generelt godt modtaget af sin samtid, men blev med rette klandret for at være for lavt gearet. En amerikansk artikel fra 1955 om Magnetten påpeger, at den er god som bil nr. 2 (!), og at den er så let at køre, at også kvinder kan finde ud af det…

De mest eftertragtede Magnetter er i dag Z-modellerne som et billigere alternativ til Jaguar Mk II. Karosseridele er svære at skaffe, men motor- og transmissionsdele fås hos Magnette-specialister i UK til fornuftige priser. På verdensplan er der ca. 1.000 Z-Magnetter tilbage ud af en produktion på 36.000 stk.

Tekniske specifikationer
ZA: 1953-1956
18.076 stk. produceret.
Motor: 4-cylinderet langsliggende rækkemotor B-serie l4
Slagvolumen: 1.489 cc
Effekt: 60 HK
Kompressionsforhold: 7.15:1
2 SU kaburatorer
Topfart: 85 mph

ZB: 1956-1958
18.524 stk. produceret.
Motor: 4-cylinderet langsliggende rækkemotor B-serie l4
Slagvolumen: 1.489 cc
Effekt: 68 HK
Kompressionsforhold: 8.3:1
2 SU kaburatorer
Topfart: 90 mph

Z-Magnetterne har deres egen hjemmeside på www.magnette.org

ZA og ZB

ZA fra 1956 og ZB Varitone fra 1958